Синт-поп группа Propaganda была сформирована в Германии вокалисткой Клаудией Брюкен (Claudia Brucken) и ударником Майклом Мертенс (Michael Mertens), к ним присоединились клавишники Сюзанна Фрейтаг (Susanne Freytag) and Ральф Дорпер (Ralf Dorper). Квартет переехал в Англию в 1983 и подписал контракт с лейблом ZTT Records, бывшем также домом таких известных групп как Frankie Goes to Hollywood и Art of Noise. Первым их синглом стала композиция "Dr. Mabuse", попавшая в британский Top 30 в начале 1984, но следующий релиз команды вышел больше чем через год. В мае 1985 второй сингл Propagand'ы , "Duel" смог побить успех предыдущего, достигнув 21 места в чартах.
Первый их альбом A Secret Wish вышел спустя месяц и для тура в его поддержку к Propaganda присоединились бывшие члены Simple Minds басист Дерек Форбс (Derek Forbes) и ударник Брайан МакГи (Brian McGee). Для этого, полностью компьютерного альбома было характерно весьма насышенное, местами даже агрессивное, но вместе с тем мелодичное звучание, кстати очень характерное для других команд ZTT. В его создании принимали участие такие известные личности "волновой" эпохи, как David Sylvian, Glenn Gregory из Heaven 17, Steve Howe, ну и, естественно Trevor Horn - один из владельцев компании.
После выпуска альбома ремиксов Wishful Thinking группы, последовавшего в следующем году, Дорпер стал первым из первоначального состава, покинувшим группу. Вскоре Propaganda распалась из-за долгих судебных процессов с ZTT , связанных с решением членов группы уйти на другой лейбл. В конце-концов Propaganda вновь воссоединилась в 1988 году в обновленном составе: Мертенс, Форбс, МакГи и американская вокалистка Бетси Миллер (Betsi Miller). Квартет подписал контракт с Virgin, и выпустил альбом 1234 в 1990. Сингл "Heaven Give Me Words" (кстати написанный в соавторстве с Говардом Джонсом, королем синт-попа) попал в британский Top 40 в 1990, а "Only One Word" расположился чуть ниже. Музычка с этого альбома за редким исключением практически ничем не напоминала их дебютную работу: прилизанная, спокойная поп-музыка с танцевальным и чуть-чуть роковым уклоном, типично в стиле времени. Многие из оставшихся фэнов команды не восприняли лонгплей.
Тем временем Клаудиа Брюкен, оставшаяся с ZTT большей частью из-за своего брака с владельцем лейбла Полом Морли (Paul Morley) - сформировала с Томасом Лиром (Thomas Leer) дуэт Act. Дуэт попал в хит-парады с середине 1987 года с синглом "Snobbery and Decay". Act выпустил только один альбом Laughter, Tears, and Rage в1988 году. Затем Брюкен стала работать соло к концу восьмидесятых. Только один ее сингл попал в чарты. Это был "Absolut (E)" с ее альбома 1991 года Love, And a Million Other Things. Хотя ни группа ни Брюкен не записывались в последнее время в середине 90-х активно муссировались слухи о грядущем воссоединениию
======================
Act - В 1986 году Томас Лир начал организовывать новый проект. Ему хотелось сделать нечто радикально новое — не полуанонимное, как ранее, а более непосредственное, театральное... И с кем-нибудь другим на первом плане. Для чего очень удачно подвернулась Клаудия Брукен, только что покинувшая группу PROPAGANDA. Мгновенное узнаваемый голос Клаудии, её артистизм показались Томасу как нельзя более подходящими для задуманного предприятия.
Проект был назван ACT и получил контракт с лейблом продюсера Тревора Хорна «ZTT Records» (Брукен тогда была замужем за Полом Морли, одним из его основателей). Альбом записывался в фирменной студии «SARM» с участием всех ближайших сотрудников Хорна: Энн Дадли, Стива Липсона, Гари Лэнгана. И, как со всеми проектами «ZTT», создание материала вылилось в сложный технологический процесс, который даже стал темой для сюжета научно-популярной телепередачи «ВВС» под названием «Tomorrow's World».
Первый материал ACT появился в мае 1987 в виде сингла «Snobbery and Decay», на обложке которого были изображены известные гомосеки Квентин Крисп и Либерейс, очевидно, и призванные символизировать снобизм и разложение. Сама песня представляла собой уверенный поп-номер c пышной оркестровкой, разве что более умело и интересно спродюсированный, и в ироническом тоне повествовала о всеобщей одержимости обогащением, эгоизме, маниакальном интересе к «стилю жизни богатых и знаменитых» (так называлась популярнейшая американская телепередача), столь характерных для того десятилетия. В комментариях к пластинке было написано: «Клаудия предпочитает «Шанель». Томас использует «Акай».
Однако к тому времени иронии уже мало кому хотелось, так что сингл добился лишь 60-го места в британском хит-параде и, несмотря на возлагавшиеся большие надежды, не сумел вынести проект на верх популярности. Далее, в сентябре, последовал сингл «Absolutely Immune» (для би-сайда к которому АСТ даже перепели наркотическую классику JEFFERSON AIRPLANE — «White Rabbit»), бывший только 97-м, а на февраль 1988-го планировался выпуск сингла «Сhance», содержавшего сэмплы из «Take а Chance оn Me» АВВА. Однако начались проблемы из-за неавторизованного правообладателями использования их «творческого труда» и пластинка была изъята из сети распространения прямо в день выхода. Вместе неё в марте появился сингл «I Can't Escape from You», однако его 90-е место в хит-параде отнюдь не сулило светлых перспектив предприятию Томаса и Клаудии.
К этому времени «ZTT» впала в кризис, увязла в долгах и судебных разбирательствах со своими артистами (Холли Джонсоном из FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD, и PROPAGANDA), а значит и не могла достойно поддерживать новые начинания вроде АСТ. Да и публика устала от слишком уж агрессивного рекламного стиля компании, пресса, памятуя о фантастическом успехе FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD, заранее ополчилась против новых начинаний «ZTT». Шоу-бизнес потихоньку менялся, во главу угла начал ставиться быстрый успех любой ценой, максимально скорая окупаемость новых не артистов даже, а именно проектов, а АСТ скомпрометировали себя непозволительными провалами в самом начале карьеры, да и вообще, публике хотелось новых лиц, а не людей, которые мелькали на сцене уже практически десяток лет. Наступала эра «хауса», ди-джеев и бой-групп, в которой Лиру места не было. Да и он никак не ожидал, что вместо свободного творчества придётся участвовать в многочисленных юридических разбирательствах, составлении маркетинговых планов и т.п. «Механизм звукозаписывающей компании, казавшийся ранее удобной платформой для творческой самореализации, быстро превратился в вязкое болото». В результате, выпустив летом 1988 первый и последний альбом АСТ под названием «Laughter, Tears and Rage», прошедший полностью незамеченным, Лир исчез из поля зрения публики. Что конкретно подвигло его на исчезновение, он не объяснил, дознаться никто из заинтересованных лиц не мог, а из-за того, что круг этих лиц был весьма и весьма узок, особо рьяных поисков не велось.
======================
Onetwo - новая, очень привлекательная и артистичная электро-поп группа, состоящая из двух музыкантов, которые со своими предыдущими проектами достигли общего количества проданных пластинок в размере 20 миллионов копий, а также имеющих огромный опыт в звукозаписи и исполнительском мастерстве.
Один из участников Onetwo Пол Хамприс являлся участником именитых первопроходцев электро-поп сцены группы Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD), которые начинали как уникальный проект, подписанный на легендарном манчестерском лейбле Factory Records. Вдохновленные немецкой электронной музыкой, а также панк-движением, OMD установили огромное количество канонов, которым следовали электро-поп группы: великолепный программинг, технические инновации, искусные мелодии, привкус «будущего» в музыке, а также темное, низвергающее чувство юмора. В создании их имиджа принимал участие один из наиболее прогрессивных «дизайнеров в мире современной музыки и имиджа» Петер Савилль, и их имидж своей загадочностью, роскошью и интригой отдаленно напоминал Joy Division, New Order, Depeche Mode и Magazine. OMD привнесли свои идеи сначала в британские, затем в европейские, а потом и в американские чарты. Они стали известны как одна из наиболее оригинальных электро-групп 80х.
Вторая участница Onetwo Клаудиа Брюкен, раньше участвовала в культовом глэм-гот-электро-квартете Propaganda из Дюссельдорфа, города, из которого родом группа Kraftwerk, оказавшая на них большое влияние, и от которой они унаследовали многие идеи формы, содержания и имиджа. Дебютный сингл Propaganda «Dr.
Mabuse» был спродюсирован ведущим продюсером 80х Тревором Хорном, который, в хорошем смысле этого слова, представил их как АВВА из преисподней. Это был электронный трек в лучших немецких традициях, от CAN через Nina Hagen и до DAF, хорошо пропущенный через фильтр панка, пост-панка и электронной музыки. Над своим первым альбомом «A Secret Wish», который был признан одним из классических альбомов 80х, они работали вместе с Хорном, Штефеном Липсоном и Дэвидом Сильвианом из Japan. Затем Клаудиа участвовала в общем проекте Act с электро-маэстро Томасом Леером, и их первый сингл «Snobbery And Decay» явился великолепным техно-противопоставлением одержимости стилем, который царил в 80х.
В начале 90х Клаудиа подписывает контракт с Island Records и вместе с Паскалем Габриэлем записывает диск «Love And A Million Other Things», музыкальный прототип стиля, ставшего позднее известным благодаря Goldfrapp и Garbage. Onetwo комбинируют волшебные тевтонские интонации Propaganda с атмосферой OMD, и результат такого симбиоза получается уникальным, интересным и смелым. Их концертные выступления это незабываемая компиляция лучших OMD, вещей Propaganda и Act, но самое главное это премьера новых песен, с их дебютного альбома «Instead», самого проекта Onetwo.
---------------------------------------------------------------------------
Propaganda is a German synthpop group, formed in 1982. They were one of the initial roster of acts signed to Trevor Horn's ZTT label, between 1984 and 1986, during which they released the critically acclaimed album "A Secret Wish".
Origin
Düsseldorf, Germany
Genres
Synthpop
Dance-pop
Electronic music
New Wave
Years active
1982–1990
2005-present
Labels
ZTT
Virgin
Amontillado Music
Associated acts
Die Krupps
Simple Minds
Members
Susanne Freytag
Michael Mertens
Former members
Claudia Brücken
Ralf Dörper
Derek Forbes
Brian McGee
Betsi Miller
Andreas Thein
Early history: 1982-1984
Propaganda was formed in Düsseldorf, Germany, in 1982 by Ralf Dörper (a member of the German industrial band Die Krupps). As a trio,with artist Andreas Thein and vocalist Susanne Freytag, they made initial recordings in Germany which were deemed for future release in UK, where Ralf Doerper´s early experimental recordings had met critical acclaim. With the inclusion of classically trained musician and composer Michael Mertens and singer Claudia Brücken, music-journalist Paul Morley signed the band to Trevor Horn's newly-formed ZTT Records label.
The group relocated to the United Kingdom and released the single "Dr. Mabuse", named after the fictional character made famous by film maker Fritz Lang. The single reached number 27 in the UK Singles Chart in April 1984, and number 7 in Germany. The group appeared on various TV shows in the UK, including Channel 4's "The Tube". Here, as well as performing "Dr. Mabuse", they also gave one of their few performances of a cover version of Throbbing Gristle's song "Disziplin".
Before the year was out, Thein had left the band, and with Mertens now filling the gap left by his departure, the band forged ahead with recording their follow-up single and debut album. However both of these were to be delayed as a result of the unexpectedly huge success of ZTT's most famous signing, Frankie Goes to Hollywood. As the label was still in its infancy, ZTT were forced to spend all their limited resources on promoting and marketing FGTH, and this also meant that Trevor Horn was not available to produce Propaganda's album. Stephen Lipson, one of Horn's established studio engineers, took his place, but the delay meant that Propaganda's second single, the more pop-oriented "Duel", didn't surface until April 1985. Perhaps the band's most recognisable release, it was also their highest-charting single in the UK, reaching number 21. The band made their one and only appearance on the flagship BBC music programme "Top of the Pops" in June of that year. It was also used as the theme music for the World Rally Championship (WRC) in 2005, the alternate version; "Jewelled" having also been used as the theme music for the BBC's Top Gear RAC Rally Report programmes in the late 1980s.
In May 1985, with Frankie Goes to Hollywood becoming tax exiles in Ireland, the band effectively headlined "The Value of Entertainment", a series of showcase gigs of ZTT signings, held at the Ambassadors Theatre in London. The shows also featured Art of Noise (Paul Morley addressing the audience after three dancers had performed to AON tracks), Anne Pigalle, Andrew Poppy and Instinct. Propaganda were joined on stage by former Simple Minds bassist Derek Forbes and ex-Japan drummer Steve Jansen.
First album
The first week of July 1985 finally saw the release of the band's debut album, A Secret Wish. Receiving considerable critical acclaim and some commercial success, it reached number 16 on the UK Album Chart. The album was followed by another single, "p:Machinery", in August 1985, which only reached number 50 in the UK, but was a bigger hit in France, the Netherlands, Germany and Switzerland. The 12-inch version of this release caused controversy (even within the group) as Paul Morley thought it was a good idea to have the sleeve feature a quote by writer J. G. Ballard praising the activities of the German terrorist group Red Army Faction. Ariola, who distributed ZTT's releases in Germany, refused to carry the 12" as a result, so the quote was changed on the German release to another by Ballard on the aesthetic perfection of German suburbs.
The group spent the rest of the year on their "Outside World" tour, taking in Europe and America. They were joined once again by Derek Forbes on bass, his fellow ex-Simple Minds cohort Brian McGee on drums, and Kevin Armstrong on guitar, with backing tapes used for most of the keyboard parts. In the meantime a remix album, Wishful Thinking, was released in November 1985. Originally intended for the American club market, the album was also released in Europe, but against the wishes of the group themselves. The album peaked at number 82 in the UK. A remixed version of "p:Machinery" was also re-released as a single, only four months after its original release. In the UK, it too failed to make an impact and peaked at no.83, but was more successful in France and Germany.
Split
After making a second appearance on The Tube in January 1986, things went quiet for Propaganda. In late 1985, their management introduced them to the London based music lawyer Brian Carr of Compton Carr — who helped to win the case of Johnny Rotten (Sex Pistols) vs. his management. Carr explained to the group that under their current contracts with ZTT, the members of the group could go on making records for the rest of their lives and never make any money from them.[citation needed] Based on this information the band asked ZTT to renegotiate the contracts, which the company declined. After a legal battle, the band then left the ZTT label. By this time, Claudia Brücken had already left Propaganda to pursue a solo career. She stayed with ZTT, having married the label's publicist Paul Morley. She formed the duo Act with Thomas Leer in 1988, and in 1991 she released a solo album (Love: And a Million Other Things) for Island Records.
New line-up
In 1988, the band (initially still including Ralf Dörper and Susanne Freytag) signed to Virgin Records, and began recording new material. Alongside Michael Mertens were the new line-up of American vocalist Betsi Miller, bassist Derek Forbes and drummer Brian McGee (who had both actually joined the band following their split with ZTT in 1986). The result was a new album, released in 1990 called 1234, produced by Ian Stanley and Miller's future husband Chris Hughes (of Tears for Fears and Adam and the Ants fame. Some of Dörper´s lyrics were used and Freytag also made a guest appearance on the album. David Gilmour of Pink Floyd played guitar on what was to be the second single taken from the album, "Only One Word". Despite the first single from the album, "Heaven Give Me Words", reaching the UK Top 40, the album was not a huge success and peaked at number 46 in the UK. Around this time, Propaganda founders Dörper and Thein (under the moniker Riffifi) scored a smash European dance hit called "Dr. Acid & Mr House"
Reunion and second split
In 1998, Mertens, Brücken and Freytag reunited, signed an options deal with East West Records, and began working on new material. Several tracks were completed, including one produced by Tim Simenon and featuring Depeche Mode's Martin Gore on guitar. A video for one song, "No Return", was produced in Morocco and directed by "Keyser Soze" in December 1998. Two minute clips of it, along with photos of the shoot, were released via the band's official website in early 2000. However, no album materialized, and in January 2002, Brücken announced, "The reunion was worth a try, but did not work out." Later that year, an untitled nine-track CD was leaked via file-sharing networks on the Internet. Track titles were "Ignorance", "Who's The Fool", "Beast Within", "No Return", "To The Future", "Turn To The Sun", "Dream Within A Dream", "Cloud 9" and "Anonymous". "Cloud 9" was later recorded by Brücken and former OMD member Paul Humphreys for their act Onetwo. It first appeared on their 2004 5-track EP Item; then appeared again in 2007 on their album Instead, together with the song "Anonymous".
Recent activity
In early 2005, Propaganda, now comprising Suzanne Freytag and Michael Mertens, started to release new material on the German independent label Amontillado Music. In November 2004, the original Propaganda line-up with Brücken and Dörper but without Thein performed "Dr. Mabuse" at the Wembley Arena showcase of Trevor Horn's lifetime celebration. In October 2007, the same Propaganda line-up appeared on RTL Germany's The Ultimate Chart Show, and performed an edited version of "Dr. Mabuse".In July 2010, a 2-disc Deluxe Edition of A Secret Wish, containing the varying tracks released on both the original vinyl album and original CD, was released to mark the album's 25th anniversary. The release also includes unreleased 12" remixes, demos and previously-unheard songs. The booklet accompanying the release mentions that "At the time of writing, spring 2010, Mertens, Brücken, Freytag and Dörper are back on terms and for the second time since 2000 they are considering working together.
------------------------------------------------------------------------------------
Claudia Brücken (born 7 December 1963, Berching, Bavaria) is a German singer who fronted the synthpop groups Propaganda and Act. Since 1996 she has been working with ex-OMD member Paul Humphreys, first without a name, since 2004 as Onetwo. Together they also founded the independent record label There(There).
Propaganda
In 1982, Brücken joined the German band Propaganda and relocated to London when they signed with ZTT Records. Propaganda had two UK top 30 hit singles with "Dr Mabuse" (1984) and "Duel" (1985). On 14 February 1985, Brücken married British music journalist Paul Morley, who was one of the founders of the ZTT label. In July 1985, the first Propaganda album A Secret Wish was released. While promoting their first album and writing songs for a new album, internal tensions rose within the group. This was mainly attributed to the relationship between Brücken and Morley, and the profitless contract the band had signed with ZTT. In 1986 Propaganda left ZTT, and Brücken left Propaganda to stay with ZTT.
“ I wasn't this kind of control freak which I sometimes was portrayed as. It was because we didn't have a very good deal at the time with ZTT, and everybody got very defensive about his or her bit, which was what drove us apart, really. It seemed for the band there were Paul and I and then the rest of them. They accused me of things; I'm really not one for making strategies and plotting behind people's back. ”
Act and solo
She joined Thomas Leer to form Act, who in 1988 released their only album Laughter, Tears and Rage. In 1991 she released a solo album Love: And a Million Other Things for Island Records. In the United Kingdom two singles were released from this album "Absolut(e)" in 1990, and "Kiss Like Ether" in 1991. Throughout the rest of the 90s, Brücken concentrated mainly on motherhood (she has a daughter, Maddy, with Paul Morley) and made some guest performances on albums of other artists. She met Paul Humphreys (of OMD) in 1996 when she was working on songs for a possible second solo album. They started just as co-writers, but now live and work together in London.
Propaganda reunion
In 1998, Brücken joined the reunion of Propaganda and they began working on new material. Several tracks were completed, including a video. A sneak preview of this video was released via the band's official website in early 2000, however, the reunion fell apart and no album materialized, although nine songs were leaked to the internet. Two of these were later released as Onetwo songs: "Cloud Nine", co-written by Martin Gore of Depeche Mode, and "Anonymous".
2000s
At the end of 2000, Brücken and Humphreys made a short tour of the United States as "Paul Humphreys of OMD: OMD Revisited". The tour started in Salt Lake City, and they performed songs from OMD and Propaganda, but also some new songs they had written. As Onetwo, in June 2004 the pair became the first established artists to release new material exclusively on eBay with a 5-track EP format called Item. Onetwo made their live debut in September 2004 at the Carling Academy at Islington.
A collaboration between Brücken and pianist Andrew Poppy resulted in the album Another Language in 2005. On this album they performed songs of other artists with just vocals and piano.
Onetwo finally released their debut album Instead on 26 February 2007, and performed some gigs in April 2007. They also supported Erasure and The Human League in the second half of 2007.